Батькам майбутніх першачків

Ваша дитина скоро піде до школи. Усі чекають цього моменту і рідні мріють щоб вона навчалася із задоволенням, радістю, старанністю. Але чи все ви зробили для цього? Чи готова дитина до навчання у школі? Чи достатньо розвинуте її мовлення? У наш час ні для кого не секрет, що правильне, відповідне віковим нормам мовлення, – це запорука успішного навчання дитини в школі.

Одним з необхідних якостей повноцінної усного мовлення є правильна звуковимова. Такою правильною звуковимовою більшість дітей оволодіває ще в дошкільному віці, причому відбувається це без будь-якого спеціального навчання, на основі наслідування правильної мови оточуючих людей. Однак у багатьох дітей ті чи інші дефекти у вимові тих чи інших звуків залишаються на довгі роки і не зникають без спеціальної логопедичної допомоги. Неправильне вимова звуків у малюків – це природна особливість дитячої мови. Але для дітей старшого віку — це мовленнєвий недолік, що вимагає виправлення. Однак не завжди батьки серйозно ставляться до недоліків у вимові дітей і не завжди їх своєчасно усувають. Вважають: «Нічого страшного в цьому немає, деякі її однолітки говорять не краще, з часом навчиться». Випадки такого ставлення батьків до недоліків вимови звуків у дітей, на жаль, не поодинокі.

Серед дошкільнят чимало дітей, які знають недоліки своєї вимови. Вони болісно ставляться до свого дефекту і намагаються будь-якими способами поліпшити свою вимову. Декому це вдається зробити, іншим же в силу різних причин – немає. Іноді діти лише наближають свою вимову до загальноприйнятої і на цьому зупиняються. А спотворено вимовлені звуки, як правило, ними не помічаються і самостійно не усуваються.

Вади вимови, не усунуті в дошкільний період, нерідко залишаються на все життя і можуть вплинути на вибір професій, для яких якість вимови звуків має важливе значення. Виправити спотворену вимову звуків в дошкільному віці значно легше, ніж в шкільні роки, так як у дитини-дошкільника ще недостатньо закріплені навички помилкового відтворення звуків і при відсутності будь-яких серйозних відхилень у будові мовленнєвого апарату усунути їх не представляє особливих зусиль.

Проте багато батьків, на жаль, не надають серйозного значення неправильного вимові звуків їхніми дітьми і втрачають дорогоцінний час, сподіваючись на те, що з «віком все поступово пройде». Про те, що ці надії далеко не завжди виправдовуються, свідчить наявність дефектів звуковимови в мові багатьох дорослих людей.

Дефектна звуковимова  гальмує розвиток самого мовлення, а ще негативно впливає і на розвиток мислення дитини, на його підготовку до оволодіння грамотою. Неправильне вимова приносить дітям чимало прикрощів і труднощів: вони соромляться своєї мови, почувають себе невпевнено, стають сором’язливими, замикаються, погано йдуть на контакт з оточуючими, болісно переносять глузування однолітків. Якщо в дошкільному віці у дитини не вироблено правильне звуковимову і виразність мови, то в шкільному віці труднощі значно зростуть: дитина стане комплексувати при відповіді вчителю і при спілкуванні з однолітками, буде погано справлятися зі звуковим аналізом слів, писати так, як каже, відчувати складнощі при читанні.

Розглянемо, яка роль правильної вимови при навчанні дитини читання ..

Тільки при чіткій, правильній вимові можливо забезпечити однозначний зв’язок між звуком і відповідною буквою. Заучування букв, коли їх назви відтворюються неправильно (замість Ш – С, замість Р – Л тощо), сприяє закріпленню у малюка існуючих дефектів мовлення, а також гальмує засвоєння їм письмової мови. Абсолютно природно, що займаючись з дорослими читанням або письмом, така дитина буде постійно відчувати досаду, роздратування, незадоволення.

Отже, необхідними передумовами для навчання грамоті дошкільника є:

Підкреслимо, що всі названі процеси взаємопов’язані і взаємозумовлені. При читанні у дітей, заняття з якими велися без обліку зазначених чинників, найбільш типові такі помилки:

Те, що стосується письма.

Помилки в диктантах

Парадоксально, але очевидно, що дорослі часто посилюють дефекти читання і письма у дітей, неусвідомлено, але вперто допускаючи такі помилки:

Для дитини, що не вміє читати, слово складається тільки зі ЗВУКІВ (а не з букв!) З різною кількістю і послідовністю. Сам по собі звук не має ніякого значення, але в сукупності звуки створюють зовнішню, сприйняту на слух оболонку слів. Те, що ми вимовляємо і чуємо, це – звуки, а літери ми бачимо і пишемо. Тому говорити: «Хлопчик не вимовляє букву Р» або «Дочка шиплячі літери погано вимовляє» – невірно. Слід говорити: «Дитина не вимовляє звук Р» або «Вона невірно вимовляє шиплячі звуки». Крім того, займаючись з дошкільням, дорослому важливо зрозуміти, що малюк не вміє читати і сприймає слово тільки на слух, тому слід відволіктися від графічного зображення слова і налаштуватися тільки на його звукову оболонку.

Проблем можна уникнути, якщо в час, в дошкільному віці, приділити належну увагу виправленню порушеної звуковимови та формуванню фонематичних процесів.

Надання логопедичної допомоги практично неможливо без участі батьків. Це передбачає, що батьки повинні бути обізнані у питаннях мовного розвитку дітей дошкільного віку, розуміти важливість виправлення мови дітей і усвідомлювати необхідність своєї безпосередньої участі у виправленні неправильного звуковимови своєї дитини.

Поради

  • Розмовляйте з дитиною, правильно вимовляючи слова.
  • Своєчасно виправляйте неправильне звуковимову дитини.
  • Не повторюйте за дитиною неправильну вимову звуків.
  • Вірші, чистоговорки, скоромовки стануть надійними помічниками у вихованні правильного і виразного мовлення вашої дитини.
  • Постійно стежте за правильністю мовлення дітей.
  • Своєчасно виправляйте граматичні помилки.
  • Не втручайтеся в дитячі розповіді, спочатку вислухайте дитину, а потім виправляйте помилку.
  • В двомовних сім’ях завжди звертайте увагу на те, якою мовою говорить ваша дитина, виправляйте помилки двомовності.
  • Правильна мова – запорука успішного навчання в школі.

Залиште коментар