Трудове виховання дитини в умовах сім’ї

Актуальність даного питання полягає у важливості трудового вихованні дітей в сім’ї. Саме в родині закладаються основи моральності людини, формуються норми поведінки, розкриваються внутрішній світ та індивідуальні якості особистості. Сім’я сприяє не тільки формуванню особистості, але і самоствердженню людини, стимулює її соціальну, творчу активність, розкриває індивідуальність.

Сім’я – це найменша клітина нашого суспільства, в якій, як і в фокусі, відображається все життя нашої країни – говорив В.О. Сухомлинський. Шлюб двох людей не є ще сім’єю, вона виявляється і зміцнюється з народженням дітей. Ще з малечку дітей привчали до праці.

Велику увагу трудовому навчанню дітей приділяв і В.О. Сухомлинський. “Трудове виховання, – зазначав він, – це, образно кажучи, гармонія трьох понять: треба, важко, прекрасно”.

Працю дитини видатний педагог розглядав у нерозривній єдності з вихованням високих моральних почуттів до батьків та інших дорослих людей. І якщо батьки хочуть, щоб їхні діти виростали справжніми людьми, вони повинні забути про легке безтурботне дитинство для них. Життя дітей немислиме без праці, без фізичної і духовної напруги. “Життя тисячу разів переконувало мене в тому, що справжнє щастя дістається тому, хто починає своє трудове життя одночасно з початком навчання у школі. Не гру в працю, а саме справжнє трудове життя”.

Всі ви, батьки, прагнете до того, щоб ваша дитина зростала працелюбною, доброю. Як цього досягти? На ці та інші запитання ми спробуємо знайти відповіді у багатій педагогічній спадщині В.О. Сухомлинського.

Велику зацікавленість викликали не тільки лекційні, а й дискусійні, семінарські заняття, обговорення педагогічних ситуацій, виступи досвідчених батьків, оформлення класних кімнат виставкою дитячих та родинних робіт, що розкривали інтереси і вподобання сімей. Для узагальнення та підсумку ми пропонували батькам пам’ятки з виховання працьовитості.

  • Щодня привчайте дитину до праці. Доберіть їй посильні трудові доручення і терпляче домагайтесь їх виконання.
  • Радійте успіхам дитини, заохочуйте її трудові починання. Нехай вас не дратують невдачі. Навчіть малюка, як треба робити правильно.
  • Ніколи не карайте дітей працею.
  • Виховуйте працелюбність і повагу до праці інших особистим прикладом, намагайтеся робити так, щоб у вас слово не розходилося з ділом.
  • Обов’язково розповідайте дітям про свою виробничу і громадську діяльність, про працю ваших знайомих, яких вони знають.
  • Не залишайте поза увагою розповідь сина чи доньки про шкільні справи. Вислуховуйте їх до кінця.
  • Сприяйте участі дитини в трудових справах, які проводяться в дитячому закладі.
  • Намагайтеся самі надавати групі й дошкільному закладу посильну допомогу.

Значну роль у формуванні позитивного ставлення учнів до праці відіграє громадське визнання. Це піднімає настрій дитини, виявляє в неї свідоме ставлення до необхідності працювати на загальну користь.

Трудове виховання грунтується на певних принципах. В.О. Сухомлинський сформулював їх досить вдало.

Принципи трудового виховання:

  1. Єдність трудового виховання і загального розвитку – морального, інтелектуального, естетичного, фізичного.
  2. Розкриття, виявлення, розвиток індивідуальності в праці.
  3. Висока моральність праці, її суспільно корисна спрямованість.
  4. Раннє залучення до продуктивної праці.
  5. Різноманітність видів праці.
  6. Постійність, безперервність праці.
  7. Наявність рис продуктивної праці дорослих у дитячій праці.
  8. Творчий характер праці, поєднання зусиль розуму і рук.
  9. Наступність змісту трудової діяльності, умінь і навичок.
  10. Загальний характер продуктивної праці.
  11. Посильність трудової діяльності.
  12. Єдність праці і багатогранного життя.

Трудове виховання має також своїм завданням здійснення початкової професійної освіти та профорієнтації, формування працьовитості, моральних рис, естетичного ставлення до цілей, процесу та результатів праці.

Трудове виховання в сім’ї проникає в усі явища суспільного життя і повинне здійснюватися всіма педагогічними засобами у процесі будь-якої педагогічно доцільної діяльності з дитиною.

Праця – головний вихователь. Необхідно допомогти дитині побачити в ній джерело розвитку своїх здібностей і моральних якостей, підготувати її до активного трудового та суспільного життя, до свідомого вибору професії.

У сучасній сім’ї повинно здійснюватися вирішення завдань щодо формування у дитини моральних рис у процесі трудового виховання.

Трудове виховання – процес залучення дітей до різноманітних педагогічно організованих видів суспільно корисної праці з метою передання їм певного виробничого досвіду, розвитку в них творчого практичного мислення, працьовитості й свідомості людини праці.

Залиште коментар